Ķīna: inficēšanās gadījumu pieaugums ar C19 bloķē ostas un var ietekmēt globālo tirdzniecību

12.01.2023 |  globalwoodmarketsinfo.com

Ķīna ir viena soļa attālumā no tā saucamās “perfektās vētras”. C19 apkarošanas pasākumu atcelšana ir veicinājusi infekcijas izplatīšanos. Oficiālā statistika šobrīd neatspoguļo realitāti, jo īpaši tāpēc, ka līdz 2023. gada 31. martam Ķīnas valdība paziņoja par nodomu finansiāli atbalstīt 60% no ārstēšanās apjomiem. Tātad reālā situācija ir atšķirīga. Uzliesmojums jau ir palielinājies līdz ar Ķīnas Jaunā gada svinībām, kas, sākot no sestdienas, ilgs 40 garas dienas: pirmo reizi trīs gadu laikā netiks noteikti ceļošanas ierobežojumi, un pastāv risks, ka slimības uzliesmojumi izplatīsies arī visattālākajos lauku apvidos.

Robežas atkal tika atvērtas, 5. decembrī arī robeža ar Honkongu. Taču iedzīvotāji joprojām ir pakļauti C19 variantu inficēšanās riskam: tikai 57,9% pieaugušo ir vakcinējušies, tikai 42,3% jaunāku par astoņdesmit gadiem ir vakcinējušies. Preces ostās nenonāk vai paliek bloķētas, jo vīrusa skartās rūpnīcas palēnina ražošanu un pasūtījumi paliek neizpildīti. Tādējādi veidojas vēl sliktāka situācija nekā pagājušajā pavasarī, kas nenovēršami ietekmē pasaules tirdzniecību un krājumus, radot satricinājumu konteineru satiksmē un kravu pārvadājumu izmaksās. Cenas strauji krītas, un pa Āziju klīst “spoku” pārvadātāju pārpalikums. Vietējās preses apliecinājumi, ka, neraugoties uz pandēmiju, ostas 2022. gadā saglabāja konkurētspēju, ir veltīgi.

Turklāt rūpnīcas nevar pienācīgi darboties, jo daudzi strādnieki ir saslimuši ar C19. Paredzams, ka pēc ķīniešu Mēness Jaunā gada pārvadājumu apjomi būs zemi, un pasūtījumi labākajā gadījumā tiks atlikti uz janvāra otro pusi, ja ne februāra sākumu. Pasūtījumu kritums no Amerikas Savienotajām Valstīm jau ir 40%. Tā kā puse līdz trīs ceturtdaļas darbaspēka ir inficēta un nevar strādāt, ir grūti nodrošināt optimālus rezultātus, norāda Honkongas kuģniecības uzņēmums HLS saviem satrauktajiem klientiem. Konteineru komplektēšana, iekraušana un transportēšana rada ārkārtīgi lielas grūtības uzņēmumos, kas saskaras ar jaunā C19 viļņa ietekmi.

Šanhajas ostā, kas ir pasaules līderis konteineru pārvadājumu jomā, arvien biežāk tiek atcelti darbi, jo daudzi darbinieki ir inficējušies. Tāpat arī Šeņdžeņas ostā, kas ir ceturtā pasaulē un kurā atrodas ražotāji, kas apgādā Apple. Čingdao lidostā, kas ir sestā lielākā lidosta pasaulē, strādā tikai ceturtā daļa no darbaspēka. Saskaņā ar MarineTraffic, uzņēmuma, kas uzrauga jūras satiksmi, datiem, sastrēgumi Šanhajā, šķiet, ir palielinājušies, tiklīdz tika likvidēti šķēršļi mobilitātei. Faktiski 2023. gada pirmajā nedēļā vidējā kuģu ietilpība, ko mēra TEU (divdesmit pēdu ekvivalenta vienība), bija 321 989 TEU, kas ir lielākais reģistrētais apjoms kopš pagājušā gada aprīļa. Turklāt arī Ningbo un Cjindāo ostās sastrēgumi pieaug – attiecīgi 273 471 TEU un 277 467 TEU.

Tomēr WarehouseQuote dati, kas garantē preču uzglabāšanu noliktavā, liecina, ka krājumi joprojām ir visaugstākajā līmenī. Bet līdz kuram laikam? Ķīna uzstāj un izmanto elastīgumu, kas tai ļāva glābt 2022. gada budžetu ārkārtas apstākļos. Raugoties uz 2023. gadu, skaidro Ķīnas loģistikas eksperts Wu Jiazhang, ja ASV un Eiropas tirgi atkal piekāpsies recesijas dēļ, eksports joprojām varētu atrast jaunu izaugsmes telpu tirgos, kas saistīti ar Reģionālās visaptverošās ekonomiskās partnerības (RCEP) tirdzniecības nolīgumu un tirgiem. Jaunu pieprasījumu varētu radīt straujā pārrobežu e-komercijas attīstība un ostu efektivitātes palielināšanās digitālās infrastruktūras uzlabošanas dēļ. Patiesībā pašā kuģniecības sezonas vidū, kas šobrīd oficiāli tiek dēvēta par “ļoti klusu”, valdības lēmums bija t.s. “nulle Covid”. Patiesībā kopš tā laika ostās ir pieejami tukši konteineri. Guangdžou, Jantianā un Šekou tos vairs neuzkrāj, jo “nākamās kravas” nav paredzamas.

Dalīties Facebook

Komentāri

*
*
*